En bygganmälan ska alltid skickas in i samband med att du vill bygga ett attefallshus. Vad som ska skickas in till kommunen varierar från kommun till kommun men ofta är det samma handlingar som vid ett traditionellt bygglov. Bland annat krävs det ofta en situationsplan med höjdskillnader, plan och fasadritningar, konstruktionsritningar, brandskyddsintyg, tekniska beskrivningar, energiberäkning, ventilationsbeskrivning samt en kontrollplan. Väljer du en totalentreprenad genom oss så ingår all handläggning och inlämnade av ovan beskrivna dokument och ritningar gentemot kommunen.
För att få bygga ett attefallshus så måste en bygganmälan göras, vi sköter hela processen åt dig. När kommunen har gett sitt tillstånd till bygget, ett så kallat startbesked, är det tillåtet att börja bygga huset.
Handläggningstiden för en bygganmälan ska maximalt ta 4 veckor från att ett komplett ärende skickats in. Det betyder att tiden för handläggning inte startar förrän man har lämnat in de olika kompletteringar som kommunen kräver. Utöver detta har kommunen rätt att förlänga handläggningstiden med ytterligare 4 veckor. Vad som ska skickas in till kommunen varierar ofta från kommun till kommun. Grundläggande är att kommunen vill ha situationsplan, olika typer av ritningar och tekniska beskrivningar när det gäller husets säkerhet, isolering, byggnadskonstruktion, energivärden, tillgänglighetskrav, ventilationsflöden mm. För att kunna göra en situationsplan så kräver kommunen att huset ska ritas in på en karta som visar din tomt. Vissa kommuner kräver en nybyggnadskarta medan andra kommuner tycker att det räcker med en baskarta. Ofta är baskartan gratis medan en nybyggnadskarta kostar mer.
Beroende på om ansökan gäller en komplementbyggnad eller komplementbostad så kräver kommunen att olika lagar ska följas. En komplementbostad har mycket strängare krav på vilka funktioner som ska finnas i ett attefallshus. Exempelvis så behöver tillgänglighetskraven uppfyllas (kan t.ex. vara tillräckligt stort badrum så att en rullstol kan hanteras utan problem i det) och att det ska finnas tillgång till både tvättmaskin och torktumlare.
Beroende på var du väljer att placera ditt hus så kan olika anpassningar behöva göras för att kommunen ska godkänna din ansökan.
Enligt lagen ska huset placeras minst 4,5 meter från tomtgränsen. Men med din grannes tillåtelse kan du placera det 1 meter från tomtgränsen. Är din granne en allmän plats eller väg så kan kommunen inte ge tillstånd att placera den närmare än 4,5 meter. Eventuellt kan det då krävas ett bygglov istället.
Attefallshuset får inte byggas ihop med någon annan byggnad men det går att bygga huset mycket nära en annan byggnad om så önskas. Placerar du attefallshuset närmare än 8 meter från en annan byggnad så behöver du uppfylla olika brandkrav. Detta kan innebära att Attefallshuset kan behöva brandklassas på en eller flera av sidor av huset. Detta är en vanlig åtgärd men prata med Husverkets medarbetare så hjälper vi dig så att det blir rätt.
När kommunen gett startbesked har de olika krav som ska uppfyllas innan huset får börja användas. Dessa varierar från fall till fall. Ett vanligt krav som kommunen brukar ha är att ärendet ska ha en kontrollansvarig.
När huset är levererat, inkopplat och kontrollerat ska nödvändiga handlingar lämnas till kontrollansvarige (eller Husverkets säljare om inte kommunen krävt en kontrollansvarig). Den kontrollansvarige kontrollerar dokumentationen och skickar sedan in handlingarna till kommunen. Kommunen godkänner sedan allt och utfärdar ett slutbesked. Därefter får du som kund börja använda huset.